Toplam 2 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 2 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Varlık Barışı hamlesi

  1. #1
    Admin Hüseyin URAY - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    14.Kasım.2006
    Nereden
    Konya
    Mesajlar
    14,448
    Varlık Barışı hamlesi</span>

    Hakan ÜZELTÜRK / </span>VERGİ ve HUKUK</span>
    huzelturk@superonline.com








    Birinci
    Varlık Barışı hamlesi başarılı olamayınca ikinci Varlık Barışı hamlesi
    yapıldı. Şimdi bir yandan bu hamlenin sonucu beklenirken bir yandan da
    tanıtım atağına geçildi. Maliye çeşitli yurtiçi ve yurtdışı
    toplantılarla son günü 30 Eylül 2009 olarak belirtilen yeni Varlık
    Barışı çalışmasını anlatmaya çalışıyor. Bu çerçevede yurtiçinde yüz bin
    kişiye mektup gönderilerek kendilerinden uygulamaya katılmaları talep
    edildi. Bu kişilerden bir kısmı gönderilen mektupların tanıtımın daha
    ötesine geçerek aba altından sopa göstermeye dönüştüğünü belirtiyorlar.
    Mektuplarda vatandaşlara, ''Varlık Barışı'ndan faydalanmanız
    menfaatinize'' denilirken, bildirim veya beyana konu edilen varlıklar
    nedeniyle 1 Ocak 2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin hiçbir
    suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacağı da
    belirtiliyor. Dolayısıyla bildirim veya beyan dışındaki herhangi bir
    nedenle 19 Haziran 2009 tarihinden sonra, 1 Ocak 2008 tarihinden önceki
    dönemlere ilişkin olarak vergi incelemesi yapılması halinde, gelir,
    kurumlar ve katma değer vergisi yönünden bulunacak matrah farklarından,
    kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarlar mahsup
    edilecektir.

    Varlık Barışı kapsamında mahsup imkânından
    yararlanılabilmesi için 10 Temmuz 2009 - 30 Eylül 2009 tarihleri
    arasında yapılan bildirim veya beyanlar nedeniyle tahakkuk eden
    verginin vadesinde, 22 Kasım 2008 - 2 Mart 2009 tarihleri arasında
    yapılan bildirim veya beyanlar nedeniyle tahakkuk eden ve süresinde
    ödenmeyen vergilerin de gecikme zammıyla birlikte 30 Eylül 2009 günü
    sonuna kadar ödenmesi şartı getirilmiştir.

    Bilindiği üzere ilk
    uygulamada yurtiçi ve yurtdışından toplam 8.200 beyanname verilmiş, bu
    beyannamelerde 10.216 varlık için Maliye Bakanlığı'ndan ''Varlık
    Barışı'' istenmişti. Başvurularda, 10.748.737.982 lirası yurtdışından,
    4.083.331.276 lirası da yurtiçinden olmak üzere toplam 14.832.069.258
    liralık kaynak Varlık Barışına konu edilmişti. Bununla birlikte bu
    varlıkların önemli bir bölümü getirilmemiş, dolayısıyla da İdare
    beklediği vergi gelirini sağlayamamıştı. Yeni uygulamada ise parasını
    maliyeye bildirerek Varlık Barışından yararlanmak isteyenler, öncelikle
    vergisini ödeyeceklerdir. Yeni uygulamada ise İdare 6183 sayılı Amme
    Alacakları'nın Tahsil Usulü Hakkındaki Kanun kapsamında beyanda bulunup
    vergisini ödemeyenler hakkında yasal takibe geçeceğini belirterek
    gereksiz başvuruları da önlemeye çalışmaktadır. Bu durumda ilk Varlık
    Barışı uygulamasındaki yüksek ama sonuçsuz rakamlar da gözükmemiş
    olacaktır.

    İdarenin mükelleflere aba altından sopa göstermesi
    özellikle kod veya kara liste uygulaması kapsamında ifade
    edilmektedir. Maliye Bakanlığı çağrısında vatandaşlara: "Kod 5'e girmek
    istemiyorsanız gelin Varlık Barışı'ndan yararlanın, aksi halde Kod 5
    olarak bilinen kaçakçı listesine girebilirsiniz" demektedir. Bilindiği
    üzere Maliye Bakanlığı bünyesinde oluşturulan bu kodların hiçbir hukuki
    zemini bulunmamaktadır. Bununla birlikte uygulamada bu kara listelerin
    sürekli olarak mükellefler üzerinde bir baskı unsuru olduğunu gelen
    mektuplar anlatmaktadır. Bu nedenle şimdi de yeni bir Varlık Barışı
    çağrısında aynı üslubun bulunmaması yöntem olarak hatalıdır.
    Mükellefler bakımından öncelikle hukuki zeminin iyi oluşturulması daha
    sonra psikolojik olarak gerekli tanıtım ve açıklamaların yapılması
    gerekmektedir. Görünen her iki kısımda da ciddi eksikliklerin olduğu ve
    yine sonucun bu şartlar altında başarılı olamayacağıdır.

    Hukuki
    zemin bakımından en önemli eksiklik özellikle yurtdışından getirilecek
    paralar bakımından 2008 senesinin de incelemeye tabi tutulmaması gereği
    olmuştur. Bu durum mevcut düzenlemede tercih edilmediği için
    yurtdışından getirilecek paralardan sağlanacak gelirin 2008 yılı gelir
    vergisi 2013 yılı sonuna kadar incelenebilecek, vergi ve ceza yanında
    aradan geçen zaman kapsamında gecikme faizi de talep edilebilecektir.

    Bunun
    yanında çok önceki yazılarımızda da belirttiğimiz Türkiye'de, ekonomik
    kriz sonrasında da, mevduata uygulanan güvence 50.000 TL olup bu rakam
    yabancı ülkelere göre çok düşüktür. Sınırsız olarak mevduat güvencesi
    belirleyen bir ülkedeki paraların oradan alınıp Türkiye'ye getirilmesi
    çok zor görünmektedir.

    Ayrıca, Varlık Barışı'ndan faydalanmak
    isteyenlerin dikkate almaları gereken bir başka husus da V.U.K.
    m.359'da yer alan kaçakçılık suçu kapsamında karşılaşabilecekleri
    hürriyeti bağlayıcı cezalardır. Bu durumda o kişinin Varlık Barışı'ndan
    faydalanmış olması ve vergi, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi
    ödenmiş olması hapse girmeye engel olmamaktadır.

    Varlık Barışı
    uygulamasının sene sonuna kadar uzayıp uzamayacağı henüz belli
    değildir. Başvuruda bulunacaklar bakımından problemli bir durumu olan
    veya ileride oluşabilecek olumsuz durumları bertaraf etmek isteyenler
    bu uygulamada olumlu etkilenebilirler. Bununla birlikte parasını
    yurtdışından getireceklere en az orada kendisine sağlanan kadar güvence
    verilmediğinde ne kadar başvuruda bulunmamanın sonuçlarından
    bahsederseniz bahsedin bu paraların asıl yerinden oynaması mümkün
    değildir. Ayrıca geçmişe dönük inceleme riski de bu kişiler için
    bertaraf edilmemiştir. Oysa birinci Varlık Barışı'nın sonuçları dikkate
    alındığında daha iyi bir düzenleme beklentisi vardı. Artık bir başka
    bahara kaldı. Maliyenin beklediği mükellef hamlesi ise henüz yok. Bu da
    gayet doğaldır. Zira temel şart olan kurallar eksik bulunmaktadır. Bu
    nedenle de mükellef oyunda değildir.




    Dünya G.
    </span>
    Hüseyin URAY
    SMMM / KONYA

    www.mustafagulsen.com

  2. #2
    Yeni Üye
    Üyelik tarihi
    23.Haziran.2009
    Nereden
    AKTIF
    Mesajlar
    15
    Yazıda Bildirim ve beyanlar varlık barışından yararlanmadağını belirttiniz.
    Örneğin Vergi beyannamesinde indirimi fazla indirim karşısından varlık barışından yararlanma gerçekleşmez mi.

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •