PRİM ALACAKLARI YENİDEN YAPILANDIRILDI
TBMM Genel Kurulu'nda, sosyal güvenlik prim alacaklarının yeniden yapılandırılmasını öngören yasa tasarısı kabul edildi.
TBMM Genel Kurulu'nda, tasarının, "taksitlendirilecek borca ilişkin faiz oranlarına" ilişkin 3. maddesi üzerinde tekriri müzakere yapıldı.
AK Parti Grup Başkanvekili Salih Kapusuz'un verdiği önergeyle, taksitlendirilecek borcun faiz oranları birer puan düşürüldü. Önergenin gerekçesinde, değişikliğin, "borçlunun ödeme şartlarının hafifletilmesi" amacıyla yapıldığı belirtildi.
Yasaya göre, 31 Mart 2005 tarihine kadar tahakkuk ettiği halde ödenmemiş olan özel sektör işverenlerinin sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası, sosyal yardım zammı borçları yeniden yapılandırılacak.
Ayrıca 31 Mart 2005 tarihinde ve daha önce biten özel bina inşaatı ve ihale konusu işlerden dolayı yeterli işçilik bildiriminde bulunmayanların borçları, işçilik tutarı üzerinden hesaplanan borçlar kapsamına alınıyor. Bu borçlar da kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ay başından itibaren 2 ay içinde başvurulması halinde yeniden yapılandırılacak.
Bağ-Kur kapsamında olan sigortalılar ile borç aslı 100 bin YTL'nin altında olan SSK kapsamındaki özel sektör borçlarında, 31 Aralık 1998 öncesi dönemler için yürürlükteki oranlar esas alınarak gecikme zammı hesaplanacak. 1 Ocak 1999 tarihinden itibaren ise yeniden yapılandırılma başvurusunun yapıldığı tarihten önceki ayın sonuna kadar olan TEFE ve ÜFE oranları uygulanarak, yapılandırmaya esas olacak borçlar hesaplanacak.
Borçlardan asıl tutarı 100 bin YTL'nin üstünde olanlar için yeniden yapılandırma başvurusunun yapıldığı ayın sonuna kadar, yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre gecikme zammı hesaplanarak borç tutarı tespit edilecek.
SSK'ya olan borçları için Hazine Müsteşarlığı'nda oluşturulan uzlaşma komisyonuna başvurmayan büyükşehir belediyeleri, prim borçlarını yeniden yapılandırabilecek.
Yeniden yapılandırılan borçların, başvuru tarihine göre aylık bazda hesaplanacak borcun ağırlıklı yaşı ve borcun miktarı dikkate alınarak, peşin veya 60 ayı geçmemek üzere eşit taksitle ödenmesine, ilk taksit ödeme süresini belirlemeye, başvuru süresinin bir aya kadar uzatılmasına, "çok zor durum" halinin uygulanmasına ilişkin hususlar ile diğer usul ve esasları belirlemeye, SSK ve BAĞ-KUR'un yönetim kurulları yetkili olacak.
Yeniden yapılandırılan borcun tamamının veya bir kısmının taksitle ödenmek istenilmesi halinde, taksitlendirilen toplam borca, 12 ayda ödenirse yıllık yüzde 4, 12 ayı aşan ancak 24 ayı aşmayan sürede ödenirse yıllık yüzde 5, 24 ayı aşan sürede ödenirse de yıllık yüzde 6 oranında taksitlendirme farkı ilave edilecek.
Taksitlerini bir takvim yılında 3 defadan fazla ödemeyenler, yeniden yapılandırma hakkını kaybedecek.
Taksitlendirilen toplam borçlarının yüzde 25'ini peşin veya 4 taksitini cari ay primleriyle ödeyen BAĞ-KUR'lular, sağlık sigortasından yararlandırılacak.
Yasanın yürürlüğe girmesiyle, sosyal güvenlik kurumlarına olan borçlarını yeniden yapılandırmayan işverenler, devletten aldıkları teşviklerden yararlanamayacaklar. Haksız olarak yararlananlardan ise bu teşvikler geri alınacak.
Yapılandırmadan sonra SSK prim ve diğer alacaklarının süresi içinde ve tam olarak ödenmemesi halinde; ödenmeyen kısmına, sürenin bittiği tarihten itibaren ilk 3 aylık sürede, her ay için yüzde 3 oranında gecikme cezası uygulanacak. Edited by: mustafa
Saygılarımla,
Mustafa YILMAZ
</span>
<b style="">SOSYAL GÜVENLİK PRİM ALACAKLARININ </span>YENİDEN
</span>YAPILANDIRILMASI VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN</span></span>[/b]</span>
</span>
Kanun No </span>:
5458</span></span>
Kabul Tarihi </span>:
22.02.2006</span></span>
</span></span>
MADDE 1 -</span> 17/7/1964 tarihli ve
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa göre takip edilen, mülga 7/12/2004
tarihli ve 5272 sayılı Belediye Kanununun geçici 7 nci maddesi ile 3/7/2005
tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun geçici 5 inci maddesine </span>istinaden Sosyal Sigortalar Kurumuna olan
borçları için Hazine Müsteşarlığı bünyesinde oluşturulan uzlaşma komisyonuna
başvuranlar hariç olmak üzere, kamu sektörü işverenlerinin en son 14/4/2005
tarihine; özel sektör işverenlerinin ise en son 31/3/2005 tarihine kadar ilgili
mevzuatına göre ödemeleri gerektiği halde, bu Kanunda belirtilen başvuru
süresinin sonuna kadar tahakkuk etmiş ve ödenmemiş olan sigorta primi, sosyal
güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi, idarî para cezası, sosyal
yardım zammı borçları ve 31/3/2005 tarihi ve öncesinde </span>biten özel bina inşaatı ve ihale konusu
işlerden dolayı yeterli işçilik bildiriminde bulunmadığı anlaşılan veya yine bu
tarihten önce bitmiş olan söz konusu işlerle ilgili olarak, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 30 gün içinde bu konuda müracaat edilmesi
üzerine Sosyal Sigortalar Kurumunca yapılacak ön değerlendirme, araştırma veya
tespit sonucunda yeterli işçilik bildiriminde bulunmadığı anlaşılan
işverenlerin, fark işçilik tutarı üzerinden hesaplanacak borçları ve 506 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanununun 85 inci maddesine göre prim ödeyen isteğe bağlı
sigortalıların 1/5/2003 tarihinden 31/3/2005 tarihine kadar isteğe bağlı
sigortalılıklarının devam ettiği süre içerisindeki prim borçları ile 506 sayılı
Kanunun 86 ncı maddesine göre topluluk sigortasına tâbi olanların 31/3/2005
tarihine kadar olan malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortalarına ait prim borçları;
bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içerisinde Kuruma yazılı
olarak başvurmak şartıyla, bu madde ve 3 üncü madde hükümlerine göre yeniden
yapılandırılır.</span></span>
</span>
Yukarıda belirtilen
işveren ve sigortalıların; </span></span>
a) Borç aslı
tutarlarının 100.000 Yeni Türk Lirası (YTL) ve
</span>altında olması halinde, bu borç asıllarına, ödeme süresinin bitiminden
itibaren 31/12/1998 tarihine kadar uygulanan oranlara göre gecikme zammı
hesaplanmak; 1/1/1999 tarihinden 31/12/2004 tarihine kadar Türkiye İstatistik
Kurumu tarafından açıklanan toptan eşya fiyat endeksi (TEFE) aylık değişim
oranı; 1/1/2005 tarihinden </span>yeniden
yapılandırma </span>başvurusunun yapıldığı
tarihten önceki ayın sonuna kadar ise Türkiye İstatistik Kurumu tarafından
açıklanan üretici fiyat endeksi (ÜFE) aylık değişim oranı uygulanmak suretiyle,
yapılandırmaya esas borç hesaplanır. </span></span>
</span>
b) Borç aslı
tutarlarının 100.000 YTL'nin </span>üstünde
olması halinde ise, ödeme süresinin bitiminden yeniden yapılandırma başvurusunun
yapıldığı tarihten önceki ayın sonuna kadar, yürürlükteki mevzuat hükümlerine
göre gecikme zammı hesaplanmak suretiyle borç tutarı tespit edilir ve bu
tutardan; </span></span>
</span>
1- Bilanço esasına göre
defter tutan işverenlerin bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar vermiş
oldukları en son gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi eki bilançosu esas
alınarak, "(Dönen Varlıklar-Stoklar) / Kısa Vadeli Yabancı Kaynaklar"
işlemi sonucunda bulunacak oran 0.50 ve altında olduğu takdirde bu durum borçlu
açısından "çok zor durum" hali kabul edilerek; </span>söz
</span>konusu oran 0.50-0.40 </span>arasında
ise </span>% 10'u; 0.39-0.30 arasında ise %
20'si; 0.29 ve altında ise % 30'u, </span></span>
</span>
2- (1) numaralı alt
bentte belirtilenler dışında kalan işverenler tarafından </span>31/12/2004 tarihi itibariyle beyan edilecek
malî durum bildirimi esas alınarak, "(Kasa+Banka+Kısa Vadeli Alacaklar) /
Kısa Vadeli Borçlar" işlemi sonucunda bulunacak oran 0.30 ve altında
olduğu takdirde bu durum borçlu açısından "çok zor durum" hali kabul
edilerek, söz konusu oran 0.30-0.20 arasında ise %10'u; 0.19-0.10 arasında ise
% 20'si; 0.09 ve altında ise % 30'u, </span></span>
</span>
3- (1) ve (2) numaralı
alt bentlerde sayılan işverenlerden, 1/1/2005 tarihinden önce vergi
mükellefiyeti sona eren veya haklarında iflas kararı verilenler için % 30'u, </span></span>
terkin edilerek,
yapılandırmaya esas olan borç hesaplanır. Ancak, bu şekilde hesaplanan borç her
halükârda bu maddenin ikinci fıkrasının (a) bendine göre hesaplanacak borç
miktarından aşağı olamaz. (1) ve (2) numaralı alt bentlerdeki oranların
hesaplanmasında yüzdelik ayırımdan sonraki rakamlar dikkate alınmaz. </span>(1) ve (2) numaralı alt bentlere göre beyan
edilen bilgilerin doğruluğu Sosyal Sigortalar Kurumu ve/veya Maliye Bakanlığı
denetim elemanlarınca kontrol edilebilir. Beyan edilen bilgilerin doğru olmadığının
anlaşılması halinde, işverenler bu Kanun hükümlerinden yararlanma hakkını
kaybederler ve haklarında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
ilgili hükümlerine göre işlem yapılır. </span></span>
</span>
Bu maddede belirtilen
oranları hesaplama konusunda 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Serbest
Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanununa göre ruhsat almış meslek mensuplarına görev verilebilir.
Görevlendirilen meslek mensupları, yaptıkları hesaplamaların defter, kayıt ve
belgelere uygun olmasından sorumludurlar.</span></span>
</span>
MADDE 2 -</span> 2/9/1971 tarihli ve
1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar
Kurumu Kanunu ile 17/10/1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve
Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununa göre, 31/3/2005 tarihine kadar
tahakkuk ettiği halde bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar ödenmemiş olan
prim ve sosyal güvenlik destek primi borçları; bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren iki ay içerisinde Kuruma yazılı olarak başvurmak şartıyla,
prim asıllarına ödeme süresinin bitiminden itibaren 31/12/1998 tarihine kadar
uygulanan oranlara göre gecikme zammı hesaplanmak; 1/1/1999 tarihinden
31/12/2004 tarihine kadar Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan toptan
eşya fiyat endeksi (TEFE) aylık değişim oranı; 1/1/2005 tarihinden </span>yeniden yapılandırma </span>başvurusunun yapıldığı tarihten önceki ayın
sonuna kadar ise Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan üretici fiyat
endeksi (ÜFE) aylık değişim oranı uygulanmak suretiyle, bu madde ve 3 üncü
madde hükümlerine göre yeniden yapılandırılır. Ancak, bu suretle hesaplanan
borç yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre hesaplanan borç tutarından fazla
olamaz.</span></span>
</span>
Birinci fıkra kapsamı
dışında kalan ve 1/4/2005 tarihinden bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önceki ayın sonuna kadar geçen dönemde tahakkuk ettiği halde ödenmeyen prim,
sosyal güvenlik destek primi ve gecikme zammı borçları, yeniden yapılandırılan
borca eklenerek </span>3 üncü maddede
belirtilen esaslara göre taksitlendirilir. </span></span>
1479 ve 2926 sayılı
kanunlar kapsamında bulunan ve borçları bu Kanuna göre yeniden yapılandırılan
sigortalılar veya bunların hak sahipleri; toplam borçlarının % 25'ini peşin
veya dört taksidini carî ay primleri ile birlikte ödemeleri durumunda sağlık
sigortasından yararlandırılırlar. </span></span>
</span>
MADDE 3 -</span> Borçların yeniden
yapılandırılmasında; </span>bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarih itibariyle aylık bazda borcun ağırlıklı yaşı ve
miktarına göre taksitlendirme süresine esas olan yöntemi </span>tespit etmeye, yapılandırılan borcun peşin
veya altmış aya kadar eşit taksitler halinde ödenmesine, ilk taksit ödeme
süresini belirlemeye, başvuru süresini bir aya kadar uzatmaya, "çok zor
durum" halinin uygulanmasına ilişkin hususlar ile diğer usûl ve esasları
belirlemeye Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur Yönetim Kurulları yetkilidir.</span></span>
</span>
Yeniden yapılandırılan
borcun tamamının veya bir kısmının taksitle ödenmek istenilmesi halinde, </span>taksitlendirilen toplam borca; oniki aylık
sürede ödenirse yıllık % 4, oniki ayı aşan ancak yirmidört ayı aşmayan sürede
ödenirse yıllık % 5 ve yirmidört ayı aşan sürede ödenirse yıllık % 6 oranında
taksitlendirme farkı hesaplanarak ilave edilir ve taksit süresine bölünmek
suretiyle aylık taksit tutarı bulunur. Başlangıçta taksitle ödeme yolu seçilip
daha sonra taksitlendirilen borcun kalan kısmının peşin ödenmek istenilmesi
halinde, uygulanan taksitlendirme farkının kalan aylara isabet eden kısmı
indirilerek bakiye borç miktarı tahsil olunur. Bu Kanuna göre yeniden
yapılandırılmış olan borcun tamamının, yeniden yapılandırma için bu Kanunda
öngörülen başvuru süresinin sona erdiği tarihi takip eden ayın sonuna kadar
ödenmesi halinde, borç peşin ödenmiş sayılır.</span></span>
</span>
Başvurusu kabul edilip
borçları yeniden yapılandırılanlar; borç türü bazında </span>taksitlendirilmiş borçlarıyla ilgili ödeme
yükümlülüklerini bir takvim yılında üç defadan fazla veya taksitlendirme süresi
içinde tahakkuk edecek aynı mahiyetteki carî ay borçlarıyla ilgili ödeme
yükümlülüklerini bir takvim yılında üç defadan fazla yerine getirmemeleri halinde,
yeniden yapılandırma hakkını kaybederler ve ödedikleri tutarlar Sosyal
Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur’un ilgili mevzuatı uyarınca borçlarına mahsup
edilir. Taksit veya carî aya ilişkin ödeme yükümlülüklerinin eksik yerine
getirilmiş olması halinde, ödeme yükümlülüğü ihlal edilmiş sayılır. </span></span>
</span>
Üçüncü fıkraya göre bir
takvim yılında ödenmeyen ya da eksik ödenen taksit tutarlarının taksitlendirme
süresi aşılmamak kaydıyla en geç izleyen takvim yılının sonuna kadar; ödenmeyen
ya da eksik ödenen kısmın son takside ait olması halinde ise, bu tutarın son
taksidi izleyen ayın sonuna kadar ödenmeyen kısım ile birlikte, gecikilen her
ay için Hazine Müsteşarlığınca açıklanacak bir önceki aya ait YTL cinsinden
iskontolu ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetlerinin aylık ortalama faiz
oranına 1 puan eklenmek suretiyle bulunacak faiz oranının bileşik bazda
uygulanması sonucunda hesaplanacak faiz miktarının ödenmesi halinde bu Kanunun
yeniden yapılandırma hükümlerinden yararlanılır. Üçüncü fıkraya göre
taksitlendirme süresi içinde ödenmeyen ya da
</span>eksik ödenen </span>aynı mahiyetteki
carî ay </span>prim ve </span></span>
diğer borçları ise,
Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur mevzuatına göre gecikme zammı hesaplanarak
tahsil edilir. </span></span>
</span>
Bu Kanunun 1 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi kapsamında borçları yeniden
yapılandırılanlarca, taksitlendirme süresinde beyanları üzerine tahakkuk eden;
yıllık gelir ya da kurumlar vergisinin süresinde veya vade tarihlerinin
rastladığı yılı takip eden yılın sonuna kadar tamamen ödenmemesi, katma değer </span>vergisinde bir takvim yılında üç defadan
fazla kanunî ödeme süresinde veya vade tarihlerinin rastladığı yılı takip eden
yılın sonuna kadar ödeme yükümlülüklerinin yerine getirilmemesi, bu vergi
türleri için ikmalen, re'sen veya idarece yapılan tarhiyatlardan,
taksitlendirme süresince </span>kesinleşenlerin
ise kanunî süresinde veya kesinleşme tarihlerinin bulunduğu yılı takip eden
yılın sonuna kadar ödenmemiş olması ya da bu borçların 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesine
göre taksitlendirilmemesi hallerinde, bu hususlar işverenin bağlı olduğu vergi
dairelerince Sosyal Sigortalar Kurumuna bildirilir. </span>Bu durumda, borçlular bu Kanunun yeniden
yapılandırma hükümlerinden yararlanma hakkını kaybederler ve ödedikleri
tutarlar </span>Sosyal Sigortalar Kurumunun
ilgili mevzuatı uyarınca borçlarına mahsup edilir. </span></span>
</span>
Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre veya 29/7/2003
tarihli ve 4958 sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun geçici 1 inci
maddesinin (K) fıkrası uyarınca ya da 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer
Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu
</span>Kanununun geçici 19 uncu maddesi uyarınca borçlarını taksitlendirerek,
ilgili kanunlardaki taksitlendirme şartlarına uygun olarak ödemekte olanlar,
kalan borç tutarları için başvuru süresi içinde talep etmeleri halinde, yeniden
yapılandırma hükümlerinden yararlanabilirler. Bu takdirde, daha önce yapılmış
olan tecil ve taksitlendirme işlemi bozularak taksitlendirme şartlarına uygun
olarak daha önce ödenmiş olan taksit tutarları, ilgili kurumların mevzuatına
göre mahsup edildikten sonra kalan borçlar vadesinde ödenmemiş alacak kabul
edilir.</span></span>
</span>
Yeniden yapılandırılan
borçlar için yapılan ödemeler; yanlış veya yersiz alınan tutarlar hariç, iade
ve mahsup edilmez. Yeniden yapılandırma nedeniyle bu Kanunun yürürlük
tarihinden önce tahsil edilmiş tutarların iadesi veya mahsubu yapılmaz. Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce tatbik edilmiş olan hacizler ile alınan
teminatlar, yapılan ödemeler nispetinde kaldırılır ve buna isabet eden
teminatlar iade edilir. </span></span>
</span>
Bu Kanun hükümlerinden
yararlanmak üzere başvuran borçluların, kapsama giren borçları dolayısıyla
Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur’a yaptıkları itirazlardan ve yargı nezdinde
sürdürdükleri davalardan feragat etmeleri ve ihtilaf yaratmamaları şarttır.</span></span>
</span>
MADDE 4 -</span> İşverenlerin bu
Kanunun 1 inci maddesi kapsamındaki borçlarını yeniden yapılandırmaması
halinde, başvuru süresinin sona erdiği tarihten itibaren; yapılandırılmış
borçları ile ilgili ödeme yükümlülüklerinin yerine getirilmemiş olmasından
dolayı anlaşmaları bozulanlar ise anlaşmalarının bozulduğu tarihi takip eden
aybaşından itibaren; kanun, kararname veya diğer mevzuatla sağlanan üretim,
yatırım ve benzeri Devlet yardımları ile teşvik ve desteklerden, daha önce
başlayıp devam eden nakdî olmayan teşvikler hariç, yararlandırılmazlar ve
yararlanmaması gerektiği sonradan anlaşılanlardan da yapılan Devlet yardımı, </span>teşvik
</span>ve </span>destek </span>ödemeleri
</span>kanunî </span>faizi </span>ile
</span>birlikte </span>geri </span>alınır.
</span>Söz </span>konusu destek, teşvik ve
Devlet yardımları, ilgili sosyal güvenlik kurumundan borçlulara ilişkin
bilgilerin temin edilmesinden sonra sağlanır. </span></span>
</span>
Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usûl ve esaslar Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığı tarafından müştereken belirlenir.</span> </span></span>
</span>
MADDE </span>5 -</span> 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 79 uncu maddesine birinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.</span></span>
"Tahsil
dairelerince düzenlenen haciz bildirimleri, amme borçlusunun hak ve
alacaklarının bulunduğu veya bulunabileceği banka ve katılım bankalarının
şubelerine doğrudan veya o mahaldeki tahsil dairesi aracılığı ile tebliğ
edilebileceği gibi; Maliye Bakanlığınca veya bu Kanunu uygulayan diğer
kurumlarca belirlenecek limitin üzerinde borçlu bulunanlar için alacaklı tahsil
dairelerince düzenlenen haciz bildirileri, banka ve katılım bankalarının genel
müdürlüklerine de doğrudan tebliğ edilebilir. Banka ve katılım bankalarının
genel müdürlüklerine tebliğ edilen haciz bildirileri hakkında da bu madde hükmü
uygulanır."</span></span>
</span>
MADDE 6 -</span> 17/7/1964 tarihli ve
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 80 inci maddesinin beşinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. </span></span>
"Kurumun, süresi
içinde ödenmeyen prim ve diğer alacaklarının tahsilinde, 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci, 102 nci ve 106 ncı
maddeleri hariç diğer maddeleri uygulanır. Kurum, 6183 sayılı Kanunun
uygulanmasında Maliye Bakanlığı, diğer kamu kurum ve kuruluşları ve mercilere
verilen yetkileri kullanır. Şu kadar ki;
</span>Kurumun prim ve diğer alacaklarının süresi içinde ve tam olarak ödenmemesi
halinde, ödenmeyen kısmına, sürenin bittiği tarihten itibaren ilk üç aylık
sürede her ay için % 3 oranında gecikme cezası, ayrıca her ay için bulunan bu
tutarlara ödeme süresinin bittiği tarihten başlamak üzere borç ödeninceye
kadar, her ay için ayrı ayrı Hazine Müsteşarlığınca açıklanacak bir önceki aya
ait YTL cinsinden iskontolu ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetlerinin aylık
ortalama faizi, bileşik bazda uygulanarak gecikme zammı hesaplanır. Ancak
ödemenin yapıldığı ay için gecikme zammı günlük hesaplanır. Yapılacak takip
sonunda tahsilinin imkânsız veya tahsili için yapılacak giderlerin alacaktan
fazla olacağı anlaşılan 20 YTL'ye kadar (20 YTL dahil) Kurum alacakları, tahsil
zamanaşımı süresi beklenilmeksizin Kurum Yönetim Kurulunca terkin edilebilir.
Kurum Yönetim Kurulu, bu miktarı on katına kadar artırmaya, terkin yetkisinin
tamamını veya bir kısmını yetki sınırlarını da belirterek Kurum Başkanına,
Genel Müdürlere ve Sigorta İl/Sigorta Müdürlerine devretmeye yetkilidir.
Bakanlar Kurulu ilk üç ay için uygulanan gecikme cezası oranını iki katına
kadar artırmaya veya bu oranı % 1 oranına kadar indirmeye, yeniden kanunî
oranına getirmeye ve uygulama tarihini belirlemeye yetkilidir. " </span></span></span>
</span>
MADDE </span>7 -</span> 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.</span></span>
"EK MADDE 50.-
İşverenler ve üçüncü şahısların bu Kanunun 10, 26, 27 ve 28 inci maddeleri
gereğince, iş kazası ve meslek hastalığı nedeniyle ödemekle yükümlü
bulundukları her tür borcu 36 aya kadar eşit taksitler halinde tahsil edilir.
Söz konusu borca, 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt
Faizine İlişkin Kanunun 1 inci maddesi hükümlerine göre faiz uygulanır."</span></span>
</span>
MADDE 8 -</span> 29/7/2003 tarihli ve
4958 sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun
</span>"Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri" başlıklı 7 nci
maddesinin birinci fıkrasına (19) numaralı bentten sonra gelmek üzere aşağıdaki
(20) numaralı bent eklenmiş ve diğer bent numaraları teselsül ettirilmiştir.</span></span>
</span>
“20) 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun 80 inci maddesine istinaden takip edilen alacakların,
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 48 inci maddesine göre tecil ve taksitlendirmesinin yapılabilmesi için
gerekli olan borcun tamamını karşılayacak tutarda teminat gösterme şartının
yerine getirilememesi ve yapılacak araştırma sonucunda borçluların borçlarını
karşılayacak tutarda mal varlığının tespit edilememesi halinde borcun en az
yarısı tutarında teminat alınmak suretiyle
</span>otuzaltı aya kadar taksitlendirilmesine karar vermek, bu konudaki
yetkisini gerektiğinde sınırlarını ve mal varlığı araştırmasının yöntemini
belirleyerek Başkan, Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, Daire Başkanı ve
Sigorta İl/Sigorta Müdürlüklerine devretmek,”</span></span>
</span>
MADDE </span>9 -</span> 4958 sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanununun </span>9 uncu maddesinin (B)
fıkrasına (5) numaralı bentten sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve
(6) numaralı bent (7) numaralı bent olarak teselsül ettirilmiştir.</span></span>
</span>
"6) Sektörel
analizler yapmak, denetlenecek sektörleri her yıl için belirlenecek risk
değerlendirme kriterlerine göre sınıflandırmak suretiyle riskli sektörlerin
denetimine öncelik vermek." </span></span></span>
</span>
MADDE 10 -</span> 2/9/1971 tarihli ve
1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar
Kurumu Kanununun 53 üncü maddesinin ikinci fıkrasının sonuna aşağıdaki cümleler
eklenmiş ve üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.</span></span>
"Kurumca, birikmiş
alacakların tahsili ile ilgili olarak banka ve katılım bankalarının genel
müdürlüklerinden borçlu sigortalıların hak ve alacaklarına ilişkin istenen her
türlü bilgi ve belgenin yedi iş günü içinde verilmesi zorunludur. Söz konusu
yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde en yüksek basamağın prim tutarı kadar
idarî para cezası uygulanır." </span></span>
</span>
"Sigortalılar
tarafından ödenmesi gereken primlerin süresi içinde ve tam olarak ödenmemesi
halinde, primlerin ödenmeyen kısmına, sürenin bittiği tarihten itibaren ilk üç
aylık sürede her ay için % 3 oranında gecikme cezası; ayrıca her ay için
bulunan bu tutarlara ödeme süresinin bittiği tarihten başlamak üzere borç
ödeninceye kadar, her ay için ayrı ayrı Hazine Müsteşarlığınca açıklanacak bir
önceki aya ait YTL cinsinden iskontolu ihraç edilen Devlet iç borçlanma
senetlerinin aylık ortalama faizi, bileşik bazda uygulanarak gecikme zammı
hesaplanır. Yapılan prim ödemeleri, öncelikle ödemenin yapıldığı aya ait prim
borcuna, fazlası ise en eski dönem prim ve prime ilişkin gecikme zammı ve faiz
borcuna, artan olması halinde </span>diğer </span>borçlara mahsup edilir. Bakanlar Kurulu </span>ilk üç ay için </span>uygulanan gecikme cezası oranını iki katına
kadar artırmaya veya bu oranı % 1
</span>oranına kadar indirmeye, yeniden kanunî oranına getirmeye ve uygulama
tarihini belirlemeye yetkilidir." </span></span>
</span>
MADDE 11 -</span> </span>1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer
Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun 54 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.</span></span>
</span>
"Madde 54.-
Tahakkuk etmiş ve ödenmemiş toplam üç aylık prim borcu bulunan sigortalı, takip
eden ay içinde Kurumca borç tutarı hakkında yazılı olarak bilgilendirilir.
Yapılan bilgilendirme üzerine borcun ödenmemesi durumunda bilgilendirmeyi takip
eden dört ay içinde 7201 sayılı Tebligat Kanununa göre borç bildirimi yapılır.
Bildirim üzerine sigortalı, prim borcunu carî ay primleri ile birlikte
bildirimde belirtilen sürede </span>ödemezse sigortalı
aleyhine icra takibi başlatılır.</span></span>
Kurumca düzenlenen ve
sigortalının prim borcu miktarını gösteren borç bildirimleri resmî dairelerin
usûlüne göre verdikleri belgeler hükmünde olup, icra ve iflas dairelerince,
bunların tâbi oldukları hükümlere göre işlem yapılır."</span></span>
</span>
MADDE 12 -</span> 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun 68
inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.</span></span>
</span>
"Kamu denetim
elemanları ile sigorta müfettişleri ve sigorta yoklama memurları kendi mevzuatı
gereğince işyerlerinde yapacakları her türlü inceleme ve denetim sırasında
ilgililerin Kuruma kayıt ve tescili olup olmadığını incelemeye
yetkilidirler."</span></span>
</span>
MADDE 13 -</span> 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun ek
19 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.</span></span>
"Ek Madde 19.- Bu
Kanun ve </span>2926 sayılı Kanuna göre kayıt
ve tescili yapıldığı halde, beş yıl ve daha fazla süreye ilişkin prim borcu
bulunan sigortalıların bu sürelere ilişkin prim borçlarının Kurumca yapılacak
bildirimde belirtilen süre içerisinde ödenmemesi halinde daha önce prim ödemesi
bulunan sigortalının ödediği primlerin tam olarak karşıladığı ayın sonu
itibariyle, prim ödemesi bulunmayan sigortalının ise tescil tarihi itibariyle
sigortalılığı durdurulur. Prim borcunun ait olduğu süreler sigortalılık süresi
olarak değerlendirilmez ve bu sürelere ilişkin Kurum alacakları takip
edilmeyerek, Kurum alacakları arasında yer verilmez. Ancak, sigortalı veya hak
sahipleri daha sonra sigortalının en son bulunduğu basamağın başvuru
tarihindeki değeri üzerinden hesaplanacak borç tutarlarını tebliğ tarihinden
itibaren üç ay içinde ödedikleri takdirde bu süreler sigortalılık süresi olarak
değerlendirilir. Bu madde kapsamına giren sigortalılar hakkında zamanaşımının
kesilmesi ve zamanaşımının işlememesi ile ilgili olarak 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 103 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (6), (8) ve (10) numaralı bentleri hariç diğer hükümleri ile aynı
Kanunun 104 üncü maddesi hükümleri uygulanır."</span></span>
</span>
MADDE 14 -</span> 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununa
aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.</span></span>
</span>
"GEÇİCİ MADDE 26.-
Bu Kanun ve 2926 sayılı Kanuna göre kayıt ve tescili yapıldığı halde, 31/3/2005
tarihi itibariyle beş yıl ve daha fazla süreye ilişkin prim borcu bulunan
sigortalılar veya hak sahiplerinden bu sürelere ilişkin prim borçlarını yeniden
yapılandırma talebinde bulunmayanlar veya yeniden yapılandırma talebinde
bulundukları halde yapılandırma haklarını kaybedenler hakkında ek 19 uncu madde
hükmü uygulanır."</span></span>
</span>
"GEÇİCİ MADDE 27.-
Bu Kanun ve 2926 sayılı Kanuna göre kayıt ve tescilleri yapılmış olan
sigortalılar 31/12/2006 tarihine kadar sigortalılık hak ve yükümlülüklerinin
tespitine ilişkin her türlü bilgi ve belgeleri Kuruma ibraz etmek
zorundadırlar. 31/12/2006 tarihinden sonra bilgi ve belge ibraz edenlerin
hizmet süreleri saklı kalmak kaydıyla, ibraz ettikleri bilgi ve belgeler
basamak tespiti ve geriye dönük prim hesabında dikkate alınmaz. Anılan tarihe
kadar söz konusu bilgi ve belgeleri Kuruma ibraz etmeyen sigortalıların Kurumda
mevcut bilgi ve belgelere göre basamak tespiti yapılır ve geriye dönük prim
borçları hesaplanır."</span></span>
</span>
MADDE 15 -</span> 17/10/1983 tarihli ve
2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve </span>Hesabına </span>Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun 4
üncü </span>maddesinin mülga </span>(c) bendi
</span>aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir. </span></span>
</span>
"c) Yıllık
tarımsal faaliyet gelirlerinden bu faaliyete ilişkin masraflar düşüldükten
sonra kalan tutarın aylık ortalamasının, 16 yaşından büyükler için tespit
edilen asgari ücret tutarından az olduğunu beyan eden veya belgeleyenler."</span></span>
</span>
MADDE 16 –</span> 8/6/1949 tarihli ve
5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile 506, 1479, 2925 ve
2926 sayılı kanunlardan birine tâbi sigortalı iken, aynı sürede bir diğer
sosyal güvenlik kurumuna, adına prim ödendiği anlaşılan sigortalılardan yersiz
tahsil edilen prim asılları, sigortalı ya da hak sahiplerinin talebi, T. C.
Emekli Sandığı bakımından ayrıca kurumların da talebi halinde işsizlik
sigortası primi hariç olmak üzere hizmetlerin çakıştığı sürede prim borcu
aslına mahsup edilmek üzere en geç 6 ay içinde tâbi olması gereken sosyal
güvenlik kurumuna devredilir. Çakışan hizmet süresine ilişkin devredilen
miktarın prim borcu aslını karşılamaması halinde, bakiye prim borcu ilgili
kanun hükümlerine göre sigortalıdan veya 5434 sayılı Kanuna tâbi kurumdan
tahsil edilir. Sosyal sigorta kanunlarındaki sigortalılığın tespiti ile
hizmetlerin birleştirilmesine ait hükümler saklıdır.</span></span>
</span>
Bu nitelikte olup bu
Kanunun yürürlük tarihine kadar çakışan hizmet süreleri sosyal güvenlik
kurumlarınca iptal edilmemiş olan sigortalılar da bu hükümden yararlandırılır.</span></span>
</span>
MADDE 17 -</span> Bu Kanun yayımını
takip eden ayın ilk gününde yürürlüğe girer.</span></span>
</span>
MADDE 18 -</span> Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu </span>yürütür.</span></span>
</span>
Saygılarımla,
Mustafa YILMAZ