Sayfa 1 Toplam 57 Sayfadan 1231151 ... SonuncuSonuncu
Toplam 567 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 10 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Defter-Beyan Sistemine Yönelik Olarak Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Yayınlandı

  1. #1
    Üye HüSeeeN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    01.Temmuz.2011
    Nereden
    Konya
    Mesajlar
    77

    Exclamation Defter-Beyan Sistemine Yönelik Olarak Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Yayınlandı

    Sayfa 1 / 11
    VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ
    (SIRA NO: …)
    Giriş
    MADDE 1 – (1) Serbest meslek erbabı, işletme hesabı esasına göre defter tutan
    mükellefler ile basit usule tabi olan mükelleflerin kayıtlarının elektronik ortamda tutulması,
    bu mükelleflerden defter tutmak zorunda olanların defterlerinin bu kayıtlardan hareketle
    elektronik ortamda oluşturulması ve saklanması, vergi beyannamesi, bildirim ve dilekçelerin
    elektronik ortamda verilebilmesi ile elektronik ortamda belge düzenlenebilmesi amacıyla
    geliştirilen Defter-Beyan Sistemi, bu Tebliğin konusunu oluşturmaktadır.
    (2) Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler ile gelirleri sadece ücret, gayrimenkul
    sermaye iradı, menkul sermaye iradı ile diğer kazanç ve iratlardan veya bunların birkaçından
    veyahut tamamından oluşan gelir vergisi mükellefleri bu Sistemi kullanamayacaktır.
    Amaç
    MADDE 2 – (1) Defter-Beyan Sistemi ile vergisel ve ticari işlemlerin elektronik
    ortamda kayıt altına alınması, kayıtlardan hareketle defter ve beyannamelerin elektronik
    olarak oluşturulması ve muhafaza edilmesi, bu sayede yükümlülüklere ilişkin bürokratik
    işlemlerin ve uyum maliyetlerinin azaltılması, kayıt dışı ekonomi ile etkin bir şekilde
    mücadele edilmesi ve vergiye gönüllü uyum seviyelerinin artırılması amaçlanmaktadır.
    Yetki
    MADDE 3 – (1) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun1 175 inci
    maddesinin üçüncü fıkrasında, Maliye Bakanlığının, muhasebe kayıtlarını bilgisayar
    programları aracılığıyla izleyen mükellefler ile bu bilgisayar programlarını üreten gerçek ve
    tüzel kişilerce uyulması gereken kuralları ve bilgisayar programlarının içermesi gereken
    asgarî hususlar ile standartları ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkili
    olduğu hükmü yer almaktadır.
    (2) Söz konusu Kanunun mükerrer 242 nci maddesinin ikinci fıkrasında;
    “Elektronik defter, şekil hükümlerinden bağımsız olarak bu Kanuna göre tutulması
    zorunlu olan defterlerde yer alması gereken bilgileri kapsayan elektronik kayıtlar bütünüdür.
    Elektronik belge, şekil hükümlerinden bağımsız olarak bu Kanuna göre düzenlenmesi
    zorunlu olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik kayıtlar bütünüdür.
    Elektronik kayıt, elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan,
    elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesini ifade eder.
    Bu Kanunda ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve belgelere ilişkin olarak yer
    alan hükümler elektronik defter, kayıt ve belgeler için de geçerlidir. Maliye Bakanlığı,
    1 10/01/1961 tarihli ve 10705 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
    Sayfa 2 / 11
    elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve
    esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkilidir.
    Maliye Bakanlığı; elektronik defter, belge ve kayıtların oluşturulması, kaydedilmesi,
    iletilmesi, muhafaza ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve
    düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda
    tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri
    internet de dahil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye
    Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tabi olup, kuruluşu, faaliyetleri,
    çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenecek
    olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi
    aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit
    etmeye, bu Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını
    düzenlemeye ve denetlemeye yetkilidir.”
    hükümlerine yer verilmiştir.
    (3) Mezkûr Kanunun 227 nci maddesinin birinci fıkrasında, aksine hüküm olmadıkça,
    Vergi Usul Kanununa göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebet ve muamelelere ait
    olan kayıtların tevsikinin mecburi olduğu, dördüncü fıkrasında ise Maliye Bakanlığının,
    düzenlenmesi mecburi olan belgelerde bulunması gereken zorunlu bilgileri belirlemeye yetkili
    olduğu hükümleri yer almaktadır.
    (4) Diğer taraftan Maliye Bakalığının söz konusu Kanunun mükerrer 257 nci
    maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi ile, “mükellef ve meslek grupları itibariyle
    muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye,bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler
    ile bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin
    mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya;
    bedeli karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya
    dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya, bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve
    ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, bu Kanuna göre tutulacak defter ve
    düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi zorunluluğunu kaldırmaya”, (3) numaralı
    bendi ile, “tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş
    veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması
    hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve kayıtların
    kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda
    saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye”, (4)
    numaralı bendi ile ise, “bu Kanunun 149 uncu maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda
    olanlardan istenilen bilgiler ile vergi beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza
    veya diğer güvenlik araçları konulmak suretiyle internet de dahil olmak üzere her türlü
    elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki
    verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya
    zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve
    standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu beyanname,
    bildirim veya bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı
    uygulatmaya, kanuni süresinden sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen
    Sayfa 3 / 11
    beyannameler üzerine düzenlenen tahakkuk fişi ve/veya ihbarnameleri mükellefe, vergi
    sorumlusuna veya bunların elektronik ortamda beyanname gönderme yetkisi verdiği gerçek
    veya tüzel kişiye elektronik ortamda tebliğ etmeye ve buna ilişkin usûl ve esasları
    belirlemeye” yetkili olduğu hüküm altına alınmış ve anılan maddenin beşinci fıkrasında,
    kanuni süresi geçtikten sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen
    beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesi üzerine elektronik ortamda düzenlenen
    tahakkuk fişi ve/veya ihbarnamelerin mükellef, vergi sorumlusu veya bunların elektronik
    ortamda beyanname gönderme yetkisi verdiği gerçek veya tüzel kişiye elektronik ortamda
    iletileceği ve bu iletinin tahakkuk fişi ve/veya ihbarnamenin muhatabına tebliği yerine
    geçeceği hükmüne yer verilmiştir.
    (5) Anılan Kanunun 28 inci maddesinin ikinci fıkrasında, beyannamenin elektronik
    ortamda gönderilmesi halinde, tahakkuk fişinin elektronik ortamda düzenleneceği ve mükellef
    veya elektronik ortamda beyanname gönderme yetkisi verilmiş gerçek veya tüzel kişiye
    elektronik ortamda iletileceği, bu iletinin, tahakkuk fişinin mükellefe tebliği yerine geçeceği
    hükme bağlanmıştır.
    (6) 1 Sıra No.lu Elektronik Defter Genel Tebliğinin2 (2) numaralı ayrımında,
    “Elektronik Kayıt”, “elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan,
    elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesi”, “Elektronik
    Defter”, “şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanununa ve/veya Türk Ticaret
    Kanununa göre tutulması zorunlu olan defterlerde yer alması gereken bilgileri kapsayan
    elektronik kayıtlar bütünü” şeklinde tanımlanmış, (7-e) numaralı ayrımında, “Elektronik
    defter tutanların faaliyet hacmi, teknolojik kısıtlar ve benzeri nedenlerle, başta veri
    bütünlüğü, kaynağın ve içeriğin garanti altına alınması olmak üzere elektronik defter
    oluşturulması, kaydedilmesi, onaylanması, muhafazası ve ibrazı ile ilgili olarak mali mühür
    veya elektronik imza yerine başka yöntemlerin kullanılmasına karar verilebileceği gibi
    uygulamadan yararlanmaya ilişkin özel esaslar belirlenebilir.” ve (7-f) numaralı ayrımında
    ise, “Bu Tebliğ kapsamında, www.edefter.gov.tr adresinde duyurulan defterler elektronik
    ortamda tutulabilir.” açıklamalarına yer verilmiştir.
    Tanım ve kısaltmalar
    MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
    a) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
    b) Basit Usule Tabi Mükellef: : 31/12/1960 ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun3 47
    ve 48 inci maddelerinde yazılı şartları topluca haiz olup kazançları söz konusu Kanunun 46
    ncı maddesinde belirtilen usuller çerçevesinde tespit edilenleri,
    c) Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
    ç) Defter-Beyan Sistemi (Sistem): Serbest meslek erbabı, işletme hesabı esasına göre
    defter tutan mükellefler ile basit usule tabi olan mükelleflerin kayıtlarının elektronik ortamda
    tutulmasına, bu kayıtlardan serbest meslek erbabı ile işletme hesabı esasına göre defter
    2 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    3 06/01/1961 tarihli ve 10700 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    Sayfa 4 / 11
    tutanların defterlerinin elektronik olarak oluşturulması ve saklanmasına, vergi beyannameleri,
    bildirim ve dilekçelerin elektronik olarak verilebilmesine, elektronik ortamda belge
    düzenlenebilmesine imkan tanıyan ve kapsamda yer alan mükelleflerin Başkanlık veri
    tabanında yer alan diğer bilgilerini mükelleflerin bilgisine sunan sistemi,
    d) İşletme Hesabı Esasına Göre Defter Tutan Mükellef: Kazançları 193 sayılı Kanunun
    39 ve 55 inci maddelerine göre tespit edilen ve 213 sayılı Kanunun 176, 178, 193, 194 ve 213
    üncü maddeleri gereğince defter tutanları,
    e) Meslek Mensubu: 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali
    Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu4 kapsamında görev yapan serbest
    muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşaviri,
    f) Meslek Odası: 7/6/2005 tarih ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek
    Kuruluşları Kanunu5 kapsamında esnaf ve sanatkârlar tarafından kurulan odaları,
    g) Serbest Meslek Erbabı: 193 sayılı Kanunun 66 ncı maddesinde tanımlanan,
    kazançları mezkur Kanunun 67 nci maddesine göre tespit edilen ve Vergi Usul Kanununun
    210 uncu maddesinde tarif edilen defteri tutan mükellefleri,
    ifade eder.
    Başvuru
    MADDE 5 – (1) Defter-Beyan Sistemini kullanmak zorunda olan mükelleflerin,
    Sistemi kullanmaya başlayacakları takvim yılından önceki ayın son gününe kadar (bu gün
    dahil) www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden veya gelir vergisi yönünden bağlı
    bulundukları vergi dairesi aracılığıyla başvuru yapmaları gerekmektedir.
    (2) Söz konusu başvuruyu;
    a) Basit usule tabi mükellefler,
    - Kendileri,
    - Aralarında bu Tebliğin ekinde (Ek:1) yer alan “Defter-Beyan Sistemi Kullanımı
    Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi (Meslek Odaları ile Basit Usulde Vergilendirilen Üyeleri
    İçin)” düzenledikleri meslek odaları veya
    - 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik
    Beyanname Gönderme Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” imzaladıkları meslek mensupları
    aracılığıyla,
    b) İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler ile serbest meslek kazancı elde
    eden mükellefler ise,
    - Kendileri veya
    - 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik
    Beyanname Gönderme Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” düzenledikleri meslek
    mensupları aracılığıyla
    4 13/06/1989 tarihli ve 20194 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    5 21/06/2005 tarihli ve 25852 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    Sayfa 5 / 11
    yapabileceklerdir.
    (3) Defter-Beyan Sisteminin uygulanmaya başlanmasından sonra mükellefiyet tesis
    ettiren ve söz konusu Sistemi kullanmak zorunda olan mükellefler kendileri veya yukarıda
    belirtildiği şekilde aracılık ve sorumluluk yetkisi verdiği kişiler aracılığıyla işe başlama
    bildiriminin verildiği günün mesai saati sonuna kadar ilgili vergi dairesine başvuru
    yapacaklardır. Söz konusu başvuru işe başlama bildiriminin verildiği günün sonuna (saat
    23.59’a) kadar www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden de yapılabilecektir.
    (4) Basit usule tabi mükelleflerden;
    (a) Sahte veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenlediği veya kullandığı tespit
    edilenlerin, bu hususun kendilerine tebliğ edildiği tarihi takip eden aybaşından önce,
    (b) Mevcut işine 193 sayılı Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen faaliyetleri ilave
    edenlerin, bu faaliyetlere ilişkin işe başlama bildiriminin verildiği günün sonuna kadar,
    (c) İşletme hesabı esasına göre defter tutacak olan mükelleflerin defter tutmaya
    başlamadan önceki takvim yılının son gününe (bu gün dâhil) kadar,
    kendileri veya yukarıda belirtildiği şekilde aracılık ve sorumluluk yetkisi verdiği
    kişiler aracılığıyla ilgili vergi dairesi ya da www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden başvuru
    yapmaları gerekmektedir.
    (5) (a) 213 sayılı Kanunun 179 uncu maddesi gereğince, ikinci sınıfa geçerek işletme
    hesabı esasına göre defter tutacak olan mükelleflerin, söz konusu maddede belirtilen şartların
    tahakkuk ettiği takvim yılının son gününe (bu gün dâhil) kadar,
    (b) Gerçek usulde vergilendirilmekte iken 193 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde yer
    alan düzenleme gereği basit usule tabi olmayı yazı ile talep eden mükelleflerin ise, anılan
    maddede belirtilen şartların gerçekleştiği takvim yılının son gününe (bu gün dâhil) kadar
    kendileri veya yukarıda belirtildiği şekilde aracılık yetkisi verdiği kişiler aracılığıyla
    www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden elektronik ortamda veya gelir vergisi yönünden
    bağlı oldukları vergi dairesine başvuru yapmaları gerekmektedir.
    (6) Tebliğ ekinde (Ek:1) yer alan sözleşmenin değişen koşullara uygun güncel
    versiyonu Başkanlık tarafından www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden yayımlanacaktır.
    Sisteme giriş, kullanıcı kodu ve şifre temini
    MADDE 6 – (1) Defter-Beyan Sistemine kullanıcı kodu veya Türkiye Cumhuriyeti
    Kimlik Numarası (TCKN) ve şifre bilgileri kullanılarak www.defterbeyan.gov.tr adresi
    üzerinden giriş yapılacaktır.
    (2) Sisteme giriş sırasında kullanılacak şifre bilgisi, mükellef veya noterden
    yetkilendirdiği kişi tarafından herhangi bir vergi dairesine yapılacak başvuru ile
    alınabilecektir.
    (3) Şifrenin vergi dairesine başvurularak talep edilmesi halinde, vergi dairesi
    tarafından muhataba müracaat anında sistemden üretilecek şifreyi ihtiva eden kapalı bir zarf
    verilecektir. Şifre zarfının muhataba tesliminde, “... Vergi Dairesi Başkanlığı/Müdürlüğünün
    Sayfa 6 / 11
    ....... vergi kimlik numaralı mükellefi .......’ya Defter-Beyan Sistemi ve İnternet Vergi Dairesi
    işlemlerinde kullanılmak üzere kullanıcı kodu ve şifreyi ihtiva eden zarf, kapalı olarak teslim
    edilmiştir.” şeklinde bir “Teslim Tutanağı” tanzim edilecek ve söz konusu tutanak, mükellef
    veya yetkilendirdiği kişi, müdür/vergi dairesi müdürü veya müdür yardımcısı tarafından tarih
    konulmak suretiyle imzalanacaktır. Tanzim edilen teslim tutanağı ilgili vergi dairesinde
    muhafaza edilecektir.
    (4) Şifre bilgisi bulunmayan meslek mensupları 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
    Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık Yetkisi Talep
    Formu”nu, meslek odaları ise 15 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Sirküleri ekinde yer alan
    “Basit Usulde Vergilendirilen Mükelleflerin Beyannamelerinin Elektronik Ortamda
    Gönderilmesine Aracılık Yetkisi Talep Formu”nu doldurmak suretiyle bağlı oldukları vergi
    dairesine müracaat ederek kullanıcı kodu ve şifre temin edebileceklerdir.
    (5) Vergi dairelerinden Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce elektronik beyanname
    gönderebilmek için temin edilen kullanıcı kodu ve şifre bilgisi ile Sisteme giriş
    yapılabilecektir.
    (6) Sistemi kullanacak mükellef, meslek mensubu veya meslek odaları istemeleri
    halinde, çalışanlarını Sistemin belirli fonksiyonlarını kullanmak üzere Sistem kullanıcısı
    olarak tanımlayabilecek ve yetkilendirebileceklerdir. Bu durumda, tanımlanan kişilerin
    Sisteme girişte kullanacakları şifreler, Defter-Beyan Sistemi içerisinden elektronik ortamda
    üretilerek kullanıcıya gösterilecektir. Bu şekilde Sistem kullanıcısı olarak tanımlanan kişiler,
    kendileri için oluşturulan kullanıcı kodu ve şifreyi kullanarak Sisteme giriş yapabileceklerdir.
    (7) Başkanlık, gelişen bilgi teknolojilerini dikkate alarak Sisteme giriş ya da şifre
    oluşturma yöntemlerinde değişiklik veya ilave yapmaya ve bunları Sistem üzerinde
    kullandırmaya yetkilidir.
    Kayıt zamanı
    MADDE 7 – (1) İşlemlerin defterlere kaydı, ait oldukları ayı izleyen ayın 20 nci
    gününden fazla geciktirilemez.
    (2) Takvim yılının son ayına ait kayıtlar, takvim yılına ait gelir vergisi
    beyannamesinin verilmesi gereken son gün saat 23:59’a kadar yapılabilir.
    (3) Basit usule tabi mükelleflerin alış ve giderleri ile satış ve hasılatlarına ilişkin üçer
    aylık kayıtlar, izleyen ayın sonuna kadar Sisteme kaydedilir.
    Yanlış kayıtların düzeltilmesi
    MADDE 8 – (1) Defter ve kayıtlara rakam veya yazıların yanlış girilmesi durumunda,
    Tebliğde kayıt zamanına ilişkin olarak belirlenen süreler zarfında, Sistem üzerinden yanlış
    kayıt güncellenebilecek veya iptal edilerek doğru kayıt aynı yöntemle tekrar girilebilecektir.
    Sistem üzerinden tutulabilecek defterler
    MADDE 9 – (1) Defter-Beyan Sistemi üzerinden, işletme defteri, çiftçi işletme
    defteri, serbest meslek kazanç defteri, amortisman defteri, envanter defteri, damga vergisi
    defteri, ambar defteri ile bitim işleri defteri elektronik ortamda tutulabilecektir.
    Sayfa 7 / 11
    (2) Hekimler tarafından protokol defterine, borsa acentaları ile noterler ve noterlik
    görevini ifa ile mükellef olanlar tarafından ise resmi defterlerine yapılan kayıtlardan bağımsız
    olarak, mükellefiyete ilişkin olarak yapılan işlemlerin kayıt zamanına yönelik süreler
    içerisinde Sisteme kaydedilmesi gerekmektedir.
    (3) Mükellefler, üzerinden amortisman ayrılan kıymetler ile bunların amortismanlarını,
    Sistem üzerinden tutacakları envanter defterinde, amortisman defterinde veya amortisman
    listesinde gösterebilecektir.
    (4) İşletme hesap hülasası (özeti), zirai kazanç hesap özeti, serbest meslek hesap
    hülasası (özeti) ile basit usul hesap özeti yapılan kayıtlardan hareketle Sistem tarafından
    üretilecektir.
    (5) Defter-Beyan Sistemi vasıtasıyla elektronik ortamda tutulan defterlerin açılış
    onayı; ilk defa veya yeniden işe başlama ile sınıf değiştirme hallerinde kullanmaya
    başlamadan önce, izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları ise defterlerin kullanılacağı
    faaliyet döneminin ilk gününde Başkanlık tarafından elektronik olarak yapılır. Açılış onayı
    213 sayılı Kanun’da öngörülen tasdik hükmündedir.
    (6) Defterlere ait oldukları takvim yılının son ayını takip eden dördüncü ayın sonuna
    kadar Başkanlık tarafından elektronik ortamda kapanış onayı yapılır.
    (7) Defter-Beyan Sistemi üzerinden tutulan defterler, 213 sayılı Kanun kapsamında
    geçerli kanuni defter olarak kabul edilecektir.
    (8) Defter-Beyan Sistemi kullanmakla yükümlü olan mükelleflerden defter tutmak
    zorunda olanların kâğıt ortamında tuttukları defterlerin hukuki geçerliliği bulunmamaktadır.
    (9) Başkanlık, Sistem üzerinden tutulan defterlere ilişkin format ve standartlarda
    değişiklik yapılabileceği gibi kayıt oluşturma süreçleri ile veri güvenliğine ilişkin standartlara
    uyma zorunluluğu getirilebilir. Bu zorunluluk mükellef grupları itibarıyla farklılaştırılabilir.
    Sistem üzerinden tutulan defterlerin muhafaza ve ibrazı
    MADDE 10 – (1) Defter-Beyan Sistemi üzerinde tutulan defterlerin, kullanıcı
    denetiminin kullanıcı kodu, şifre ve diğer güvenlik mekanizmaları ile elektronik ortamda
    gerçekleştirilmesi, Sistemin kullanımına ilişkin tüm işlemlerin elektronik olarak yapılması ve
    her işleme ait logların kayıt altına alınmasına bağlı olarak kaynağının inkâr edilemezliği söz
    konusu olduğundan mükelleflerce ayrıca kâğıt ortamında saklanmasına gerek
    bulunmamaktadır.
    (2) Sistem üzerinden defterlerin görüntülenmesi, yazdırılması veya çeşitli dosya
    formatları ile indirilmesi (kaydedilmesi) mümkün olmakla birlikte, bu şekilde indirilmiş
    (kaydedilmiş) olan defterlerin hukuki geçerliliği bulunmamaktadır.
    (3) Sistem üzerinden tutulan defter ve kayıtların muhafaza yükümlülüğü Başkanlığa
    aittir. Başkanlık mükellef, meslek mensubu ya da meslek odası tarafından girilen kayıtları ve
    bu kayıtlardan hareketle oluşan defterleri elektronik ortamda muhafaza edecek ve
    mükelleflerin kullanımına hazır halde bulunduracaktır.
    Sayfa 8 / 11
    (4) Kendisinden mükellefiyetine ilişkin defter ve kayıtlarının ibrazı talep edilen
    mükellefler, talepte bulunan birim ile ibrazı talep edilen bilgilerin mahiyetini ibraz talep
    yazısının bir örneği ile birlikte ibraz süresinin sonundan en geç 10 gün önce bağlı olduğu
    vergi dairesi aracılığıyla Başkanlığa bildirecektir. Başkanlık bu bildirime ilişkin usul ve
    esaslar ile bildirim yöntem ve içeriğinin belirlenmesi konusunda yetkilidir.
    (5) İlgili makamlar tarafından defter ve kayıtlarının ibrazı istenilen mükellefe
    ulaşılamaması ya da ibraz yazısının mükellefe tebliğ edilememesi hallerinde, bu durumu
    tevsik eden belgelerle birlikte mükellefin bağlı olduğu vergi dairesi aracılığıyla Başkanlığa
    başvurulacaktır.
    (6) Başkanlık, istenildiğinde defterlerin kağıt, elektronik, manyetik veya optik araçlar
    vasıtasıyla eksiksiz ve okunabilir şekilde ibraz edilmesine yönelik önlemleri almak ve ibraza
    yönelik farklı usuller belirlemek konusunda yetkilidir.
    Sistem üzerinden elektronik belge düzenlemesi
    MADDE 11 – (1) 213 sayılı Kanun kapsamında düzenlenme zorunluluğu bulunan
    fatura ve fatura yerine geçen vesikalar, serbest meslek makbuzu, müstahsil makbuzu, gider
    pusulası, sevk irsaliyesi ve benzer diğer vesikalar, özel mevzuatlarında yer alan
    düzenlemelere uygun olarak, Defter-Beyan Sistemi üzerinden veya bu Sistem vasıtasıyla
    elektronik ortamda düzenlenebilecektir.
    Sistemin kullanımına ilişkin hususlar
    MADDE 12 – (1) Sistem üzerinden işlem ve kayıt yapılması, defter oluşturulması,
    kaydedilmesi, muhafazası ve ibrazı, beyanname, bildirim ve dilekçe hazırlanması ve
    gönderilmesi, elektronik belge düzenlenmesi ile diğer kullanım şekillerine ilişkin standartlar,
    kurallar, usuller ve bunlarda yapılacak değişiklikler ile teknik kılavuzlar
    www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden duyurulur ve yayımlanır.
    (2) Başkanlık, mücbir sebep halleri, bölgesel veya yurt genelini ilgilendiren uzun
    süreli elektrik veya internet kesintileri, siber saldırı gibi gerek Başkanlık gerekse mükellef,
    meslek mensubu ya da meslek odaları açısından Defter-Beyan Sistemini kullanılamaz hale
    getiren koşulların varlığı halinde, Sistem kapsamında yer alan belge, kayıt, defter,
    beyanname, bildirim ve dilekçelerin belirlenecek süreler dâhilinde elektronik ortam haricinde
    düzenlenmesi, muhafaza edilmesi ve Tebliğde belirlenen sürelerin uzatılması ile bahse konu
    koşulların ortadan kalkmasının ardından söz konusu işlemlerin Sisteme aktarılmasına ilişkin
    usul ve esasları belirleme konusunda yetkilidir.
    Sistemi kullanma yetkisi
    MADDE 13 – (1) Defter-Beyan Sistemi üzerinden defter tutma, beyanname ve
    bildirim gönderebilme işlemleri, 3568 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat düzenlemeleri uyarınca
    vergi beyannamelerini meslek mensuplarına;
    a) İmzalatmak zorunda olan mükelleflerden,
    - Kendisine elektronik beyanname gönderebilmek için kullanıcı kodu, parola ve şifre
    verilenlerin kendileri veya meslek mensupları tarafından,
    Sayfa 9 / 11
    - Diğerleri için meslek mensupları tarafından,
    b) İmzalatma yükümlülüğü olmayan mükelleflerden,
    - Kendisine elektronik beyanname gönderebilmek için kullanıcı kodu, parola ve şifre
    verilenlerin kendileri veya meslek mensupları ya da basit usule tabi olan mükellefler
    açısından bağlı oldukları meslek odaları tarafından,
    - Diğerleri için meslek mensupları ya da basit usule tabi olan mükellefler açısından
    bağlı oldukları meslek odaları tarafından,
    yapılabilecektir.
    (2) Defter-Beyan Sistemini meslek mensubu veya meslek odası aracılığıyla kullanan
    mükellefler de Sistemi, herhangi bir işlem yapmadan bilgilenme amacıyla görüntüleme
    yapmak suretiyle kullanabileceklerdir.
    (3) Meslek mensuplarının adına işlem yapacakları mükellefler ile 340 Sıra No.lu Vergi
    Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık ve
    Sorumluluk Sözleşmesi”ni, üyeleri adına işlem yapacak odaların ise üyeleri ile Tebliğin
    ekinde (Ek:1) yer alan “Defter-Beyan Sistemi Kullanımı Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi
    (Meslek Odaları ile Basit Usulde Vergilendirilen Üyeleri İçin)” yapması gerekmektedir.
    (4) Tebliğin ekinde (Ek:1) yer alan Sözleşmenin düzenlenmesi, sona ermesi ya da
    iptal/fesih edilmesi durumlarında Başkanlığa elektronik ortamda yapılacak bildirimlerde 340
    Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin (V-2) numaralı bölümünde düzenlenen usul
    ve esaslar geçerli olacaktır.
    Sistemden çıkış
    MADDE 14 – (1) Defter-Beyan Sistemini kullanan mükelleflerin ölümü veya gaipliği,
    mükellefiyetinin sonlandırılması/terkin edilmesi hallerinde ölüm/gaiplik kararı tarihi ile
    sonlandırma/terkin tarihinden itibaren, o tarihe kadar yapılması gereken işlemler ve onların
    gerektirdiği yükümlülükler haricinde, Defter-Beyan Sistemi kayıt yapma, defter tutma ve
    beyanname gönderme özellikleri bakımından kullanılamayacaktır. Bununla birlikte geçmiş
    dönemlere ilişkin bilgilerin görüntülenmesi amacıyla Sistem kullanılabilecektir.
    (2) İkinci sınıf tüccarlar, 213 sayılı Kanunun 180 ve 181 inci maddelerinde yer alan
    hükümler kapsamında birinci sınıfa geçerek bilanço esasına göre defter tutacakları izleyen
    takvim yılı başından itibaren Sistem kullanıcıları arasından çıkacaklardır. 213 sayılı Kanunun
    180 inci maddesi kapsamında sınıf değişikliği yapılmasına yönelik sorumluluk mükelleflere
    aittir.
    (3) Basit usulün şartlarını haiz olup Sistemi kullanan mükelleflerden, bu usulden
    yararlanmayı istemediklerini ve kazançlarını bilanço esasına göre tespit etmek istediklerini
    yazı ile bildirenler, dilekçelerinde belirttikleri tarihten veya izleyen takvim yılı başından
    itibaren Sistemi kullanamayacaklardır. Ancak, geçmiş dönemlere ilişkin bilgilerin
    görüntülenmesi amacıyla Sistem kullanılabilecektir.
    Sayfa 10 / 11
    Tebliğde düzenlenmeyen hususlar
    MADDE 15 – (1) Kayıt yapılması, defter tutulması, beyanname, bildirim ve dilekçe
    verilmesi, belge düzenlenmesi ve diğer işlemlere ilişkin olarak bu Tebliğde ve
    www.defterbeyan.gov.tr adresinde yayımlanan kılavuzlarda özel düzenleme bulunmayan
    hallerde, konunun düzenlendiği ilgili mevzuat düzenlemeleri geçerlidir.
    Sistemi kullanma yükümlülüğünün başladığı tarih
    MADDE 16 – (1) Basit usule tabi mükellefler ile serbest meslek erbapları 1/1/2018,
    diğer mükellefler ise 1/1/2019 tarihinden itibaren Sistemi kullanmaya başlayacaklardır.
    Sorumluluk ve ceza uygulaması
    MADDE 17 – (1) Defter-Beyan Sistemini kullanmak mecburiyetinde olmakla birlikte
    Tebliğde öngörülen süreler içerisinde başvuru yapmayan, başvuru yapmakla birlikte
    belirlenen süreler dâhilinde kayıt yapma, defter tutma, beyanname, bildirim ve dilekçe
    gönderme, belge düzenleme ve benzeri yükümlülüklerini yerine getirmeyen mükelleflere 213
    sayılı Kanunun ilgili ceza hükümleri tatbik olunur.
    (2) Bu Tebliğ ile Defter-Beyan Sistemini kullanan mükellefler Sistem dışında kâğıt
    veya elektronik ortamda kayıt yapamaz, defter tutamaz ve Sistem harici yollarla kâğıt veya
    elektronik beyanname gönderemezler. Bu mükellefler Sistem haricinde kâğıt veya elektronik
    ortamda kayıt ve defter tutmaları halinde hiç kayıt ve defter tutmamış sayılacakları gibi
    Defter-Beyan Sistemi dışından gönderecekleri beyannameler hiç verilmemiş kabul edilir. Söz
    konusu kayıt ve işlemlerin yapılmamış, defterlerin tutulmamış ve beyannamelerin verilmemiş
    sayılması nedeniyle 213 sayılı Kanunun ilgili ceza hükümlerine göre ceza uygulanır.
    (3) Bu Tebliğ kapsamında Defter-Beyan Sistemini kullanan mükellefler, meslek
    mensupları ve meslek odaları, mükellefler, meslek mensupları ya da meslek odalarının
    yetkilendirdiği çalışanları kendilerine verilen kullanıcı kodu ve şifrenin güvenliğinden
    sorumludurlar. Sistem kullanıcıları, kullanıcı kodu ve şifrelerini başka amaçlarla
    kullanamazlar, herhangi bir üçüncü kişiye açıklayamazlar ve kullanımına izin veremezler,
    üçüncü kişilere devredemezler, kiralayamazlar ve satamazlar. Sistem kullanıcıları kullanıcı
    kodu ve şifrenin yetkisiz kişilerce kullanıldığını öğrendikleri anda (kullanıcı kodu ve şifrenin
    kaybedilmesi, çalınması vb. durumlar dâhil) Vergi İletişim Merkezine (444 0 189) veya vergi
    dairelerine derhal bilgi vermekle yükümlüdür.
    (4) Defter-Beyan Sistemine yapılan kayıtlar, oluşturulan defter, liste vb. bilgiler,
    elektronik ortamda gönderilen beyanname, bildirim ve dilekçeler ile elektronik belgelerin
    içeriğinden ve doğruluğundan Sistemi doğrudan kendisinin kullanması durumunda
    mükellefler sorumlu olacaktır. Sistemin aracılık ve sorumluluk sözleşmesi imzalanarak yetki
    verilen kişiler aracılığıyla kullanılması durumunda mükellefler, defter, beyanname, bildirim
    ve dilekçelere kaydedilmesi/yansıması gereken her türlü bilginin meslek mensubuna/odasına
    tam ve doğru bir şekilde sunulmasından sorumlu iken, meslek mensubu/odası deftere
    kaydedilen bilgilerin dayanağı olan ilgili belgelere uygunluğundan ve gönderilmesine aracılık
    ettiği beyanname, bildirim ve dilekçelerin defter kayıtlarına ve kayıtların dayandığı belgelere
    uygun olmamasından dolayı ortaya çıkacak vergi ziyaına bağlı olarak salınacak vergi,
    kesilecek ceza ve hesaplanacak faizlerin ödenmesinden mükellefle birlikte müştereken ve
    Sayfa 11 / 11
    müteselsilen sorumludur. Bu kapsamda Başkanlığın herhangi bir sorumluluğu
    bulunmamaktadır.
    (5) Beyannamelerin onaylanması sonucunda otomatik olarak hazırlanan tahakkuk
    fişleri ve/veya ihbarnamelerin yine Sistem üzerinden mükellefe, vergi sorumlusuna veya
    bunların yetki verdiği gerçek veya tüzel kişiye elektronik ortamda iletilmesi işlemi ile söz
    konusu tahakkuk fişleri ve/veya ihbarnameler mükellefe tebliğ edilmiş sayılacaktır.
    (6) Defter-Beyan Sistemi üzerinden yapılan işlemlerin, girilen kayıtların, deftere
    kaydedilmesi işleminin ve beyanname, belge, bildirim ile dilekçelerin
    verilmiş/düzenlenmiş/yapılmış sayılması için Sistem üzerinde onaylama işleminin yapılması
    gerekmektedir. Onaylanacak işlem, yapılması gereken kanuni/idari süresinin son günü saat
    23:59’dan önce tamamlanmalıdır.
    (7) Elektronik ortamda yapılan işlemlerin tespit ve tevsikinde, Başkanlık/vergi dairesi
    kayıtları esas alınacaktır.
    Diğer Hususlar
    MADDE 18 – (1) Bakanlıkça yapılan düzenlemeler kapsamında bu Tebliğin yürürlüğe
    girdiği tarihten önce elektronik ortamda beyanname gönderme aracılık yetkisi almış olan
    gerçek ve tüzel kişiler (31 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Sirküleri kapsamında verilenler
    hariç) mevcut kullanıcı kodu ve şifre bilgileri ile Defter-Beyan Sistemini kullanabileceklerdir.
    (2) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce, Defter-Beyan Sistemini kullanmakla
    yükümlü olan mükellefler ile aralarında 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
    ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi”ni
    imzalayan meslek mensuplarının, söz konusu sözleşmelerinin geçerliliğini sürdürmesi
    koşuluyla, Defter-Beyan Sisteminin kullanımı için yeni bir sözleşme imzalamasına gerek
    bulunmamaktadır.
    Yürürlük
    MADDE 19 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
    Yürütme
    MADDE 20 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.

    https://www.gib.gov.tr/sites/default...efterBeyan.pdf

  2. #2
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    01.Ekim.2013
    Mesajlar
    230
    ve böylelıkle işletme defterleri tarih oluyor bizler için.kira beyan sistemi gibi işletme defterleride sistemden gönderılecek

  3. #3
    Üye HüSeeeN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    01.Temmuz.2011
    Nereden
    Konya
    Mesajlar
    77
    Alıntı phoboss Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ve böylelıkle işletme defterleri tarih oluyor bizler için.kira beyan sistemi gibi işletme defterleride sistemden gönderılecek
    MADDE 18 – (1) Bakanlıkça yapılan düzenlemeler kapsamında bu Tebliğin yürürlüğe
    girdiği tarihten önce elektronik ortamda beyanname gönderme aracılık yetkisi almış olan
    gerçek ve tüzel kişiler (31 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Sirküleri kapsamında verilenler
    hariç) mevcut kullanıcı kodu ve şifre bilgileri ile Defter-Beyan Sistemini kullanabileceklerdir.
    (2) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce, Defter-Beyan Sistemini kullanmakla
    yükümlü olan mükellefler ile aralarında 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
    ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi”ni
    imzalayan meslek mensuplarının, söz konusu sözleşmelerinin geçerliliğini sürdürmesi
    koşuluyla, Defter-Beyan Sisteminin kullanımı için yeni bir sözleşme imzalamasına gerek
    bulunmamaktadır.

  4. #4
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    14.Ekim.2008
    Nereden
    İZMİR
    Mesajlar
    175
    her gün başka bir flim nereye kadar bakalım.

  5. #5
    Müdavim Üye
    Üyelik tarihi
    06.Temmuz.2005
    Nereden
    Turkey
    Mesajlar
    1,117
    Ertesi ayın 24.gününe kadar KDV beyanı verilen bir istemde 20.gününe kadar sisteme işlemek neyin nesi?

    MADDE 7 – (1) İşlemlerin defterlere kaydı, ait oldukları ayı izleyen ayın 20 nci
    gününden fazla geciktirilemez.

    bu tebliği yazanlar, beyanname vermenin son gününü bilmiyor mu?

  6. #6
    Müdavim Üye
    Üyelik tarihi
    09.Nisan.2009
    Mesajlar
    1,077
    Alıntı haksoy32 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ertesi ayın 24.gününe kadar kdv beyanı verilen bir istemde 20.gününe kadar sisteme işlemek neyin nesi?

    Madde 7 – (1) işlemlerin defterlere kaydı, ait oldukları ayı izleyen ayın 20 nci
    gününden fazla geciktirilemez.

    Bu tebliği yazanlar, beyanname vermenin son gününü bilmiyor mu?
    artik ayin 20 inci günü oldu
    CNPL

  7. #7
    Müdavim Üye
    Üyelik tarihi
    17.Şubat.2005
    Nereden
    Turkey
    Mesajlar
    1,570
    Taslaktan anladığım 01.01.2018 den itibaren Basit usulle ile Serbest meslekler başlayacak.2018 için işletme defterleri tasdik edilecek bir yıl daha işletme defterleri kağıt ortamında devam decek

  8. #8
    Müdavim Üye Hüseyin KAYA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    07.Şubat.2005
    Nereden
    Zonguldak
    Yaş
    50
    Mesajlar
    3,496
    Alıntı haksoy32 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ertesi ayın 24.gününe kadar KDV beyanı verilen bir istemde 20.gününe kadar sisteme işlemek neyin nesi?

    MADDE 7 – (1) İşlemlerin defterlere kaydı, ait oldukları ayı izleyen ayın 20 nci
    gününden fazla geciktirilemez.

    bu tebliği yazanlar, beyanname vermenin son gününü bilmiyor mu?

    Bilmez olur mu? Hem de çok iyi biliyor !!!

    VUK a göre, fatura ve evrakları tarihinden itibaren, 10 gün içinde kayıt yapıyoruz ya .... !!!!
    Saygılarımla,
    Hüseyin KAYA
    S.M.M.M.

  9. #9
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    17.Nisan.2012
    Nereden
    İstanbul....
    Mesajlar
    132
    Bugün Ayın 24'ü veee Hala Gelmeyen Mükellef , Gelmeyen Evraklar Var , Dün Görüştüğümüz Bi Mükellefe Evraklarını Getir Yarın Beyanların Son Günü Diyorum ; Daha Gelecek Evraklarım Var Gelince Getiricem Diyo!!!!
    Keşkem Herşey HAYAL olsa.........

  10. #10
    Müdavim Üye
    Üyelik tarihi
    06.Temmuz.2005
    Nereden
    Turkey
    Mesajlar
    1,117
    Alıntı derind Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Bugün Ayın 24'ü veee Hala Gelmeyen Mükellef , Gelmeyen Evraklar Var , Dün Görüştüğümüz Bi Mükellefe Evraklarını Getir Yarın Beyanların Son Günü Diyorum ; Daha Gelecek Evraklarım Var Gelince Getiricem Diyo!!!!
    Aynen........

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •